Terug naar overzicht

LNG, DÉ SCHONE BRANDSTOF VOOR VRACHTWAGENS

27 februari 2017

Met de strenge Euro 6-norm, geïntroduceerd in 2014, worden voertuigen tot steeds minder emissie gedwongen. Concreet betekent dit dat dieselvoertuigen net zo schoon moeten rijden als hun op benzine aangedreven varianten, wat nieuwe en dure nabehandelingstechnieken vereist. Doel is verbetering van de luchtkwaliteit en beperking van de CO2-uitstoot. Vrachtwagens die rijden op het schone LNG voldoen al ruimschoots aan de norm zonder dat dure maatregelen nodig zijn.

LNG is schoon en geeft vrachtwagens grote actieradius

LNG staat voor Liquefied Natural Gas (LNG) ofwel vloeibaar aardgas. Het is een schone fossiele brandstof die nodig is bij de transitie naar vervoer zonder uitstoot. Door aardgas te koelen tot -162°C, wordt het vloeibaar en daarmee LNG. Eenmaal vloeibaar is het volume van het gas 600 maal kleiner waardoor vrachtwagens, maar ook schepen, een zeer grote actieradius krijgen met een beperkt tankvolume. In België kan men momenteel LNG tanken op 2 locaties: op de site van logistiek bedrijf ADPO in Kallo en te Veurne bij Romac Fuels.

Retailers zien distributie op LNG wel zitten

Het besef van urgentie van CO2-reductie begint ook bij de eindklant steeds meer door te dringen en verladers willen hun verantwoordelijkheid nemen. Vooral consumenten-gerelateerde verladers zoals bv. Ahold (moederbedrijf Delhaize),  IKEA en producenten van consumptiegoederen zoals AB Inbev en Unilever hameren op verduurzaming en de inzet van LNG. Rekening houdend met het feit dat een groot aandeel van het wegtransport voor winkeldistributie is, zal dit de komende jaren zeker zijn invloed hebben op de complete transportmarkt.

Hier komt dan nog bij dat retailers ook een logistiek voordeel hebben. De geluidsoverlast van een dieselmotor dwingt vrachtwagens om binnen bepaalde venstertijden de binnensteden te bevoorraden. Dit verhindert een optimale inzet en routing van de voertuigen. Rijden op LNG betekent een enorme geluidsreductie waardoor wegvervoerders “Piek-gecertificeerd” kunnen worden en ze buiten de gebruikelijke venstertijden mogen laden en lossen.

Andere alternatieven voor diesel?

Trucks op alternatieve brandstoffen zijn nog in de minderheid maar schone brandstoffen zijn volop in ontwikkeling. Alternatieven voor diesel zijn naast LNG, ook elektrisch, waterstof en de groene LNG variant, bio-LNG. Wie overstapt op LNG, maakt moeiteloos de overstap naar het nóg schonere en bijna CO2-neutrale bio-LNG, ook wel LBM (Liquid Bio Methane) genoemd. LBM wordt geproduceerd uit diverse bronnen zoals GFT afval, rioolslib en mest en kan lokaal worden opgewekt. Rijden op LBM reduceert de CO2-uitstoot op de hele keten met 70% ten opzichte van diesel, en wordt gezien als de logische opvolger van LNG zodra de productiecapaciteit hiervan voldoende is.

Waar LNG door verschillende truckfabrikanten als Scania, Volvo en Iveco wordt aangeboden voor (inter-) nationaal vervoer met zware belading zit elektrisch vrachtvervoer als technologie nog in een proeffase. Het komt al op kleine schaal voor in de stedelijke gebieden waar de beperkte actieradius en oplaadvermogen geen beperking vormen. Voor de lange afstanden is elektrisch nog geen serieuze optie voor zwaar transport. Ook waterstof wordt nu op de eerste vrachtwagens getest. Deze technologie zou in de toekomst kunnen werken maar dient nog doorontwikkeld te worden.

VRAGEN?

Heeft u vragen hierover, dan kunt u contact opnemen met PitPoint via mail of op nummer 015/79 67 35. We helpen u met plezier verder!