Terug naar overzicht

Hoe is het gesteld met de CO2-uitstoot van CNG-wagens?

06 november 2018

Op 1 februari 2017 voerde Antwerpen als eerste in België de lage-emissiezone in en werd de CO2-uitstoot op een jaar tijd al met 33% verlaagd. Vandaag tellen we al 20 gemeenten tot de LEZ en staan o.a. Mechelen, Willebroek en Gent nog op de planning. Met de invoer van de lage-emissiezones zijn we op de goede weg naar een emissieloze toekomst, maar hebben we nog een hele weg af te leggen. Met mobiliteit via schone brandstoffen als CNG (aardgas onder druk) streeft PitPoint naar een forse verlaging van de CO2-uitstoot en naar 100% schoon vervoer tegen 2030.

De CO2-uitstoot van CNG

Hoe schoon is rijden op CNG? Momenteel is CNG de meest schone fossiele brandstof op de markt. Dit maakt van CNG een milieuvriendelijk alternatief voor benzine, diesel of LPG. In vergelijking met benzine- en dieselwagens die rijden op een EURO6-motor, ligt het CO2-gehalte van een wagen op CNG tot 16% lager. Daarnaast is de uitstoot van stikstof en fijnstof tot 90% lager voor een CNG-motor en produceert deze tot 50% minder lawaai.

Maar het kan nog schoner.
Om de vermindering van het CO2-gehalte van CNG verder te verlagen, is biomethaan, de duurzame versie van de brandstof, volop in ontwikkeling. Momenteel is biomethaan al beschikbaar in onze buurlanden en hopelijk wordt het binnenkort ook in België ter beschikking gesteld. Met zat zogenaamde groengas, rijdt u nagenoeg CO2-neutraal.

De toekomst van CNG

In maart 2018 telde België zo’n 10.000 CNG-voertuigen en 100 CNG-tankstations verdeeld over Vlaanderen, Wallonië en Brussel. De doelstelling om tegen 2020 over meer dan 300 tankstations en ongeveer 42.000 CNG-wagens te beschikken, lijkt hierdoor gedeeltelijk haalbaar.

De toekomstige overschakeling op CNG wordt op volgende manieren vergemakkelijkt:

  • Particulieren betalen geen inschrijvingstaks of verkeersbelasting tot 2020
  • De lage brandstofkosten. CNG tanken bedraagt 33% minder dan diesel en tot 77% minder dan benzine
  • De pompprijs zal in de toekomst nog verder dalen door de afnemende infrastructuur- en operationele kosten
  • De overschakeling naar een CNG-motor kan ook zonder aankoop van een nieuwe wagen. Benzinewagens kunnen eenvoudigweg worden voorzien van een extra CNG-tank.
  • Met het behalen van deze Belgische doelstellingen streven we ernaar om tegen 2030 een Europees marktaandeel van 12% te behalen voor wagens op aardgas. Zo streven we met het gebruik van CNG voor mobiliteit naar een CO2-neutraal Europa.

 

Meer lezen over de CO2-uitstoot en alle andere aspecten van rijden op CNG? Lees alles in het CREG-rapport van maart 2018.