Terug naar overzicht

Elektrisch of CNG: welke groene brandstof verovert de markt?

13 december 2017

Elke dag wordt er wel ergens in de media bericht over de toenemende vervuiling van onze steden en over de noodzaak van een toekomst zonder fossiele brandstoffen.

Geleidelijk aan zien we ook een verandering in het koopgedrag: de verkoop van diesel wagens boert achteruit ten voordele van de elektrisch aangedreven auto’s (of hybrides) en de wagens op CNG.

Er verschijnen veel cijfers die de indruk geven dat enkel elektriciteit als alternatieve groene brandstof goed bezig is. Maar is dit effectief wel zo? Hoog tijd om de evolutie van elektrische voertuigen eens naast die van wagens op CNG te zetten!

Elektrische wagens

De verkoop van elektrische wagens in België steeg in 2016 met ca. 150% ten opzichte van 2015. Daarmee was ons land procentueel de sterkste stijger in Europa, al betreft het hier nog steeds maar een aandeel van amper 1,6 procent van het totale wagenpark!

Deze trend lijkt zich verder te zetten in 2017: eind oktober waren er 2.250 full EV voertuigen ingeschreven en ongeveer 10.000 plug-in hybrides.

Het is belangrijk bij elektrische voertuigen om een onderscheid te maken tussen de full EV’s en PHEV’s!

De full EV of BEV is in feite de enige echte elektrische auto. Er is geen brandstofmotor en de aandrijving gebeurt via een (of meerdere) electromotor. De enige vorm van energieopslag is de accu. Het bereik van deze wagens hangt dan ook sterk af van de capaciteit van de accu en varieert van 100 tot 500km op een volle accu.

Beschikbare BEV wagens zijn bijvoorbeeld de BMWi3, de Tesla Model S, de Nissan Leaf, etc…

Bij een PHEV voertuig is er een brandstofmotor aanwezig in combinatie met een of meerdere  electromotoren. Er is tevens een accu om energie op te slaan. Deze wagens kunnen slechts een kleine afstand elektrisch afleggen: gemiddeld tussen 30 en 70km. Als de accu leeg is neemt de brandstofmotor de aandrijving over. Zelfs als de accu niet leeg is kan de brandstofmotor bijspringen, bv. bij hard optrekken als er veel vermogen nodig is.

Voorbeelden hiervan zijn: de Volvo V60, Audi A3, Mercedes C350e, Golg GTE, etc…

De regering heeft bekend gemaakt om de autofiscaliteit te gaan hervormen. Het plan is om de “nep-hybrides” te gaan aanpakken: auto’s met een erg gunstige CO2-uitstoot en dus hoge fiscale aftrekbaarheid terwijl de elektrische functie nauwelijks wordt gebruikt. Het eerste gevolg van de nieuwe aanpak zou zijn dat vanaf 1/1/18 nog slechts 12% van de verkochte hybrides ook nog fiscaal als plug-in hybride zou worden gezien!

Wagens op CNG

Al wordt hier minder vaak over bericht in de media, toch waren er eind oktober 2017 reeds 2.630 wagens op CNG ingeschreven in België. De verkoop van CNG voertuigen ligt dus hoger dan deze van BEV wagens!

Hoewel dit minder in de pers verschijnt, blijkt dus dat voor de gebruiker vervoer niet alleen schoon maar ook beschikbaar en betaalbaar dient te zijn.

Hieronder de top 10 van de ingeschreven CNG voertuigen met het aantal voertuigen voor het jaar 2017 (januari tot en met oktober) (bron: Febiac):

Volkswagen Caddy 616
Skoda Octavia 317
Volkswagen Golf 260
Audi A3 231
Fiat Doblo 146
Seat Leon 131
Opel Zafira 121
Audi A4 118
Audi A5 103
Opel Combo 83

 

Besluit

Voor het merendeel van de mensen en bedrijven die op zoek zijn naar een alternatief voor diesel of benzine zijn de aankooprijs, de autonomie en de mogelijkheid om te tanken belangrijke factoren. CNG wagens scoren op dit vlak veel beter dan elektrische wagens met hun hoge aankooprijs en beperkte autonomie.

Bovendien is er al een mooi uitgebouwd aardgastankstation-netwerk in Vlaanderen, daar waar de aanwezigheid van laadpalen voor elektrische wagens nog te wensen overlaat.

Dit zorgt er dan ook voor dat er momenteel in België meer CNG wagens worden verkocht dan volledig elektrische wagens.

Weliswaar worden er meer hybrides verkocht, maar onderzoek heeft uitgewezen dat deze meestal worden aangekocht om te kunnen genieten van het gunstig fiscaal regime eerder dan voor het bewust omschakelen van fossiele brandstoffen naar een groene brandstof uit milieu of gezondheidsoverwegingen.