Terug naar overzicht

Elektrisch of CNG: welke groene brandstof verovert de markt?

13 december 2017

Dagelijks bericht de media over de toenemende vervuiling van onze steden, de slechte luchtkwaliteit en de noodzaak aan een toekomst zonder fossiele brandstoffen.
Geleidelijk aan zien we ook een verandering in het koopgedrag: de verkoop van dieselwagens keldert ten voordele van de elektrisch aangedreven auto’s, hybride varianten en wagens op CNG.

Er verschijnen heel wat cijfers die de indruk wekken dat wagens op elektriciteit de beste oplossing zijn als alternatieve groene brandstof. Maar is dit effectief wel zo? Hoog tijd om de vergelijking te maken tussen elektrische voertuigen met wagens op CNG.

Is de elektrische wagen de koploper in alternatieve brandstof?

De verkoop van elektrische wagens in België steeg in 2016 met ca. 150% ten opzichte van 2015. Daarmee was ons land procentueel de sterkste stijger in Europa, al betreft het hier nog steeds maar een aandeel van amper 1,6 procent van het totale wagenpark.
Deze trend zette zich verder 2017: eind oktober waren er 2.250 full EV-voertuigen ingeschreven en ongeveer 10.000 plug-in hybrides. Een mooie ontwikkeling voor wagens op groene brandstof.

Daarnaast is het belangrijk om bij elektrische voertuigen een onderscheid te maken tussen de full EV’s en PHEV’s:

De full EV of BEV is in feite de enige echte elektrische wagen.

  • Er is geen brandstofmotor en de aandrijving gebeurt via één(of meerdere) elektromotor.
  • De enige vorm van energieopslag is de accu. Het bereik van deze wagens hangt dan ook sterk af van de capaciteit van de accu en varieert van 100 tot 500 km.
  • Populaire BEV-wagens zijn de BMWi3, Tesla Model S, Nissan Leaf, …

Bij een PHEV voertuig is er een groene brandstofmotor aanwezig in combinatie met één of meerdere elektromotoren.

  • Er is ook een accu aanwezig om energie op te slaan. Deze wagens kunnen slechts een kleine afstand elektrisch afleggen: gemiddeld tussen 30 en 70 km.
  • Als de accu leeg is neemt de brandstofmotor de aandrijving over. Zelfs als de accu niet leeg is kan de brandstofmotor bijspringen, wanneer er bijvoorbeeld hard wordt opgetrokken en er dus veel vermogen voor nodig is.
  • Voorbeelden hiervan zijn: de Volvo V60, Audi A3 e-tron, Mercedes C350e en de Volkswagen Golf GTE.

De regering heeft bekend gemaakt de autofiscaliteit te willen hervormen. Het plan is om de “nep-hybrides” te aan te pakken: auto’s met een erg gunstige CO2-uitstoot en dus hoge fiscale aftrekbaarheid, terwijl de elektrische functie nauwelijks wordt gebruikt. Het eerste gevolg van de nieuwe aanpak zou zijn dat vanaf 1/1/18 nog slechts 12% van de verkochte hybrides ook nog fiscaal als plug-in hybride zou worden gezien

CNG de beste oplossing als groene alternatieve brandstof?

Al wordt hier minder vaak over bericht in de media, waren er in mei 2018 wel 12.646 wagens op CNG ingeschreven in België. De verkoop van CNG-voertuigen ligt dus hoger dan deze van BEV-wagens.

Met een duidelijke voorkeur voor CNG-wagens, blijkt dat vervoer op groene alternatieve brandstof voor de gebruiker meer beschikbaar, maar ook meer betaalbaar dienen te zijn. Populaire modellen anno 2018 zijn: VW Caddy, Skoda Octavia, VW Golf, Audi A3, Fiat Doblo, Seat Ibiza, Audi A4, Seat Leon, Opel Combo, Audi A5, VW Polo, en nog veel meer.

Bekijk hier het actuele aanbod van het aantal beschikbare modellen op CNG.

Het beste alternatief voor fossiele brandstoffen

Voor het merendeel van de prive- en professionele gebruikers die op zoek zijn naar een wagen op groene brandstof als alternatief voor diesel of benzine zijn de belangrijkste factoren:

  • de aankoopprijs
  • de autonomie
  • de tankmogelijkheden

CNG-wagens scoren dankzij hun lagere aankoopprijs en betere autonomie beter dan elektrische wagens.

Bovendien is er al een breed uitgebouwd aardgastankstation-netwerk in Vlaanderen, terwijl de aanwezigheid van laadpalen voor elektrische wagens nog te wensen overlaat. Dit zorgt er dan ook voor dat er in België momenteel meer wagens op CNG worden verkocht dan volledig elektrische voertuigen.

Weliswaar worden er meer hybrides verkocht, maar onderzoek heeft uitgewezen dat deze meestal worden aangekocht om te kunnen genieten van het gunstige fiscale regime. Het bewust omschakelen van fossiele brandstoffen naar een alternatieve brandstof uit ecologische- of gezondheidsoverwegingen blijft hier nog te vaak achterwege.