Terug naar overzicht

Fossiele brandstoffen uitbannen nu urgenter dan ooit

“Laatste kans om wereldwijde ‘klimaatcatastrofe’ te voorkomen,” aldus VN klimaatpanel IPCC

13 november 2018

Het is ‘vijf voor twaalf’ voor het klimaat volgens het uiterst kritische rapport dat het Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) vorige maand publiceerde. Om een wereldwijde ‘klimaatcatastrofe’ te voorkomen moet de opwarming van de aarde beperkt worden tot 1,5 graad, in tegenstelling tot 2 graad, zo waarschuwt het VN-Klimaatpanel. Om dit te bereiken zal de CO2-uitstoot in 2030 met 45 procent moeten worden teruggedrongen, en in 2050 nihil zijn. Ambitieus? Ja, geven de onderzoekers toe. Er zullen ‘ongekende’ maatregelen nodig zijn, maar tegelijkertijd onderstrepen ze dat het wel degelijk haalbaar is.

Ook ik moest even slikken bij het lezen van de berichten over dit rapport. De vraag is of deze global warning alarmerend genoeg is om de VN-lidstaten daadwerkelijk tot verregaande acties te bewegen? 195 landen gaven politieke goedkeuring voor het rapport, dat is een goed begin. Laten we echter niet vergeten dat klimaatverandering plaatsvindt as we speak. “There is no time to waste,” aldus ook VN-secretaris generaal Antonio Guterres.

Gezien het feit dat de transportsector verantwoordelijk is voor een aanzienlijk deel van de CO2-uitstoot, betekent dit wat mij betreft dat we in de eerste plaats het tijdperk van fossiele brandstoffen moeten beëindigen!

Europese steden klaar met VIEZE dieselS

Kort na de publicatie van het IPCC rapport besloten de Europese ministers van Milieu tijdens een bijeenkomst in Luxemburg dat nieuwe auto’s in 2030 gemiddeld 35% minder CO2 mogen uitstoten. Voor bestelwagens zijn de ministers gekomen tot een reductie van 30% in 2030. De Oostenrijkse minister van Duurzaamheid en Toerisme Elisabeth Köstinge noemde dit ‘een belangrijke stap voor meer klimaatbescherming’.

Ik had eerlijk gezegd gehoopt dat de Europese Unie wat ambitieuzer zou zijn. Want drie jaar na dieselgate neemt het aantal vieze diesels op de weg nog steeds toe. Op dit moment rijden er 43 miljoen rond en het worden er steeds meer. Frankrijk en Duitsland zijn de koplopers, met respectievelijk 8,7 en 8,2 miljoen vervuilende diesels op de wegen. Teleurstellend voor de twee machtigste Europese lidstaten. With great power comes great responsibility.

Gelukkig zien we voorzichtige zelfreflectie in Duitsland. De overheid en de autobranche werken daar aan een omruilactie voor vieze auto’s. Producenten moeten straks wellicht verplicht een schoner model aan bezitters van auto’s met diesel- of benzinemotoren aanbieden. Bovendien nemen Europese steden gelukkig zelf het voortouw om diesels uit de binnenstad te weren. Terwijl de Franse steden Marseille, Lyon, Nice en Straatsburg milieuzones invoeren, wordt in sommige delen van Parijs eens per maand een autovrije zondag ingevoerd. In de Italiaanse hoofdstad zijn diesels vanaf 2024 niet langer welkom en ook Brussel neemt maatregelen om diesels te bannen. Deze maatregelen zullen bijdragen aan CO2-reductie én schonere lucht.

NAAR Klimaatneutraal met CNG en groengas

Een ander lichtpuntje: de Natural & bio Gas Vehicle Association (NGVA Europe) en de European Biogas Association (EBA) hebben de rol van ‘natural gas’ in duurzame mobiliteit in kaart gebracht. Wat blijkt? De markt voor voertuigen die rijden op LNG, CNG en groengas, heeft de potentie te groeien tot 12 miljoen in 2030. Dat is tien keer groter dan de nu. Ik vind het zeer positief dat de markt steeds meer begint in te zien dat deze brandstoffen een uitstekend alternatief zijn voor diesel en benzine, ook voor lange afstanden.

Met de groei van het wagenpark zal ook de productie van groengas, CNG en LNG toenemen, stellen NGVA en EBA. En daarmee het aantal tankstations: daar gaat PitPoint persoonlijk voor zorgen! Zo hebben wij onlangs groen licht gekregen voor de bouw van het eerste Europese vaste LNG bunkerstation in de haven van Keulen; openden wij ons nieuwe CNG/groengas station in Amsterdam; en ondertekenden wij met Bio Rights BV een intentieverklaring voor het produceren van groengas.

Ook waterstof heeft naar mijn mening grote potentie voor de Europese markt. PitPoint draagt daarom actief bij aan het H2Benelux-project. Met dit project worden in 2020 acht waterstoftankstations gerealiseerd en tachtig waterstofauto’s opgeleverd. Dit doet PitPoint in samenwerking met Colruyt Group, Shell, Rijkswaterstaat, en WaterstofNet als coördinator.

Het zijn dit soort clean fuels projecten die bijdragen aan het tegengaan van klimaatverandering. Zero emissie brandstoffen zijn niet ‘een alternatief’, maar de enige echte oplossing om te komen tot CO2-reductie.

Tags: , ,