Terug naar overzicht

Blog: Nieuwe uitstootnormen schudden de markt door elkaar

Door Geert Degroote, Managing Director PitPoint België

09 juli 2018

Zorgt de invoering van de nieuwe Europese testprocedure om brandstofverbruik en CO2-uitstoot te meten straks voor een hogere autobelasting? Wie de aankoop of leasing van een nieuwe wagen overweegt, kan maar beter rekening houden met een aantal veranderingen tengevolge de nieuwe uitstootnormen.

Eén van de gevolgen van het Dieselgate emissieschandaal is de nieuwe testprocedure die autoconstructeurs opgelegd krijgen voor het meten van verbruik en CO2-uitstoot. Die strengere WLTP- (Worldwide Harmonized Light-duty Vehicles Test Procedure) en RDE-normen (Real Driving Emissions), vervangen vanaf dit najaar de oude NEDC-norm. Tijdens de overgangsperiode, die loopt tot 2020, mogen constructeurs de standaarden naast elkaar gebruiken.

Wat verandert er voor professionele en privégebruikers?

Voor professionele gebruikers en leasingmaatschappijen, maar ook voor particulieren, brengen de nieuwe uitstootnormen een aantal grote veranderingen met zich mee. De WLTP- en de RDE-testcycli zijn een stuk realistischer. Daardoor liggen de CO2-waarden gemiddeld 5 tot 20 g/km hoger dan bij de NECD-norm. Zo worden de tests voor de RDE-norm niet langer in een lab uitgevoerd en wordt ook de impact van opties op uitstoot en verbruik gemeten. Dat zal naast hogere uitstootwaarden ook tot een hoger effectief verbruik leiden, terwijl elektrische auto’s een kleinere actieradius laten optekenen.

Voor alle wagens is de CO2-uitstoot bepalend voor de belasting op inverkeerstelling en de jaarlijkse verkeersbelasting. Een hogere uitstoot zorgt dus voor een hogere belasting. Voor bedrijfswagens is de uitstoot van een voertuig de basis voor de fiscale aftrekbaarheid voor de werkgever, en de VAA (Voordeel Alle Aard) voor de werknemer. Door de hogere CO2-uitstoot worden heel wat populaire leasewagens een stuk duurder. Bovendien vallen ze mogelijk ook buiten de car policy voor bedrijven met een CO2-limiet. Ik raad vlootbeheerders met een wagenpark dat vandaag fiscaal geoptimaliseerd is aan om zo snel mogelijk aan het rekenen te slaan. Zo komen ze hopelijk uit op een andere invulling van hun car policy, met aandacht voor alternatieve brandstoffen.

De juiste wagen kiezen

Ik ben ervan overtuigd dat je volgende wagen meer dan waarschijnlijk geen diesel wordt, door de resultaten van de nieuwe tests en de daaraan verbonden stijgende kosten. Door de komst van de nieuwe uitstootnormen geldt er nu voor een aantal modellen al een leveringsstop, terwijl fabrikanten hun voertuigen aanpassen.

De catalogusprijzen van dieselwagens stijgen omdat de constructeurs extra CO2-verlagende opties toevoegen aan hun voertuigen, terwijl de restwaardes dalen. Benzinewagens, die meer CO2 uitstoten dan een dieselwagen, worden fiscaal ook minder interessant. Elektrische wagens zijn vandaag een waardig alternatief voor de traditionele verbrandingsmotoren. Veel bedrijven laten zich nog afschrikken door de aankoopprijs, het eerder vrij beperkte aanbod en de actieradius. Het uitstelgedrag, dat daaruit voortkomt, leidt nog te vaak tot de aankoop van een dieselauto. De nieuwe uitstootnormen straffen een dergelijke reactie nu af.

NIeuwe uitstootnormen: cng wordt nog interessanter

Er is vandaag een prima oplossing op de markt die zowel fiscaal als ecologisch een passend antwoord biedt. Met een wagen op aardgas (CNG) kan je perfect anticiperen op de toekomst en nu al groener rijden. Zo zorgt CNG voor een lagere CO2-uitstoot, amper fijn stof, minder stikstofoxides en minder lawaai. Daardoor kom je fiscaal in een gunstige categorie terecht. Zo betaal je in Vlaanderen tot minstens 2020 helemaal geen BIV en jaarlijkse verkeersbelasting*.

Bovendien is een auto op CNG niet duurder in aankoop dan een vergelijkbaar model met benzine- of dieselmotor, en maakt het groeiende netwerk van CNG-stations in heel Europa het rijden op aardgas perfect haalbaar. Wanneer we hernieuwbaar biomethaan aan het aanbod toevoegen wordt de ecologische voetafdruk van CNG-voertuigen nog een heel stuk kleiner. Kortom, de invoering van de WTLP-en RDE-norm maakt CNG nog interessanter dan het al was. Ik hoop dat ook snel terug te zien in de keuzes van privé- en professionele klanten.

PitPoint heeft de ambitie om tegen 2030 schoon vervoer mogelijk te maken voor iedereen. Dit willen we realiseren door de best mogelijke infrastructuur voor schone brandstoffen te ontwerpen, te bouwen, te exploiteren en te onderhouden. Driven by nature, human nature.

Geert Degroote – Managing Director PitPoint België

* Niet geldig voor wagens via operationele leasing

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *